Trygghetslarm

För att du, som bor i eget boende, ska känna dig trygg och säker i vardagen kan du får ett trygghetslarm, med larmdosa och larmknapp, installerat. När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med trygghetscentralen Tunstall i Örebro, som sedan kontaktar larmgruppen i hemtjänsten som åker hem till dig.

När trygghetscentralen svarar beskriver du vad du behöver ha hjälp med. Om trygghetscentralens personal inte hör vad du säger eller om du inte kan förmedla dig kommer de alltid att skicka någon från larmgruppen hem till dig. Inställelsetiden kan vara upp till 30 minuter.

Trygghetscentralen kan också försöka kontakta dig via telefon om de inte uppfattar vad du säger via larmdosan. Om larmet aktiveras av misstag så talar du bara om det när larmcentralens personal ringer upp.

Larmet ska bara användas vid mer akuta händelser och inte för att hantera enklare ärenden.

Larmgruppen hjälper INTE till med hälso- och sjukvård. Behöver du sjukvårdsupplysning ringer du Vårdguiden på telefonnummer 1177. Om du blir allvarligt sjuk ringer du 112.

Avgift

Trygghetslarmet är digitalt och använder mobilnätet. Därför behöver du inte ha fast telefon i bostaden.

Kostnader för trygghetslarm:

  • Trygghetslarm, 313 kronor/månad
  • Larminstallation, engångsavgift, 256 kronor
  • Förlust av larmklocka, 1 126 kronor
  • Förlust av hela larmenheten, 5 116 kronor

Hur ansöker jag?

Vill du ansöka om trygghetslarm ska du ta kontakt med kommunens biståndshandläggare.

Installation och nyckelhantering

När du blir beviljad ett trygghetslarm kommer Arboga kommuns larminstallatör att kontakta dig för att komma överens om när trygghetslarmet ska installeras hemma hos dig. I samband med installationen visar hen också hur trygghetslarmet fungerar.

Trygghetslarmet består av en larmdosa med högtalartelefon som kopplas i eluttaget och en larmknapp som du kan sätta på armen eller hänga runt halsen. Larmknappen är vattentålig och du behöver inte ta av den när du duschar.

För att få trygghetslarmet installerat behöver du lämna nycklar till samtliga lås på din ytterdörr och eventuellt nyckel eller bricka till din lägenhetsport. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsklassat nyckelskåp.

Du lämnar nycklarna till larminstallatören i samband med att trygghetslarmet installeras. När du ger nycklarna till installatören får du ett kvitto på att du har lämnat nycklarna.

För att hemtjänsten ska kunna hjälpa dig snabbt kommer du också att få ett digitalt lås installerat på din ytterdörr. Glöm inte att kontakta hemtjänsten om

  • du har bytt lås eller har problem med låset
  • flyttar – meddela i god tid så larmet kan omprogrammeras
  • byter telefonnummer
  • har frågor om larmet
  • vill lämna tillbaka larmet.

Provlarm

Larmet är programmerat att testa sig självt med ett automatiskt provlarm en gång per dygn, men det är ändå bra om du provlarmar själv en gång per månad.

Strömavbrott

Vid strömavbrott kan du ändå larma i upp till 48 timmar eftersom larmet är utrustat med ett reservbatteri.

Senast uppdaterad: